fbpx

Bezoek Lama Tony – hoe nu verder?

Bijzonder mooi seminar

Van vrijdag 19 t/m zondag 21 januari vierde de school voor Zijnsoriëntatie haar 30-jarig jubileum met een seminar met Lama Tony Duff. Dit seminar vond plaats in Hotel Figi te Zeist. Bijna driehonderd deelnemers waren aanwezig voor deze bijzondere ‘Introduction in Dzogchen’ door Lama Tony Duff.

Sinds het seminar zijn veel deelnemers benieuwd geworden of er een vervolg komt van een aanbod van Lama Tony Duff in Nederland. Studenten van de school zijn met name benieuwd wat de samenwerking/relatie met Lama Tony betekent voor de school voor Zijnsoriëntatie. Hans Knibbe heeft een brief geschreven waarin hij onder andere deze punten toelicht. Je vindt deze brief hieronder.


Brief van Hans Knibbe aan de studenten

Utrecht, februari 2018

Beste studenten van de school voor Zijnsoriëntatie,

Ik kijk met veel dankbaarheid terug op de dagen die we met Lama Tony Duff hebben mogen meemaken. Hij is een van de beste leraren in boeddhisme – en met name Dzogchen – die ik heb meegemaakt. Ik voel een vanzelfsprekende openheid naar hem, en op zijn beurt is hij onder de indruk van het niveau van openheid en training van de geest die hij bij ons heeft aangetroffen. Ik ben blij dat wij als school nu een verbinding hebben kunnen maken met een representant van de Dzogchen-visie, iemand die geautoriseerd is om de allerhoogste leer door te geven. Zoals jullie weten put ik uit de Dzogchen-visie, maar waak ik ervoor om mezelf Dzogchen-leraar te noemen omdat ik niet de klassieke training daarvoor heb gehad, geen boeddhist ben en geen autorisatie heb gekregen om Dzogchen te onderwijzen. Juist omdat Lama Tony Duff merkte dat ik hier heel precies in ben en veel respect toon voor de traditie, was hij gemotiveerd om te kijken of we tot samenwerking konden komen. De eerste ervaringen met elkaar zijn heel positief en ik hoop dat we in de toekomst een verdere samenwerking met elkaar kunnen opbouwen.

De plannen van Lama Tony

In de gesprekken die ik tussendoor met Lama Tony heb gevoerd, komt naar voren dat hij het liefst het hele stapsgewijze pad zou willen onderwijzen. Dat begint met shamatha, dan bodhisattva-training, deity yoga, en ten slotte de Dzogchen Longchen Nyinthig leringen.  Dit traject zou zich dan over een periode van enkele jaren uitstrekken.

Zodra we hier iets meer van weten, zullen we jullie hiervan op de hoogte brengen.

Wat gaat dit betekenen voor de studenten van de school?

In de ontmoetingen met Lama Tony werd ik bevestigd in de aanpak van de school voor Zijnsoriëntatie. Zowel op het gebied van de non-duale visie (3e perspectief) als in de vormgeving van het pad.

Lama Tony Duff schrijft zelf op zijn Facebook-pagina:

“The retreat was outstandingly good, which is a testament to Hans as a Westerner who has developed a way to guide his students authentically on the path to enlightenment using Western methods.”

En Lama Tony schrijft verder over de studenten:

“I found it easy to be with them because they are well-tamed in general and well-practised in meditation, making them very open and attentive to whatever is being presented.”

Ook in de vele gesprekken tussendoor was Lama Tony uitermate waarderend over mijn werk, de inzichten, de diepte van de visie, de cultuur van de school en ook de aantallen studenten die de school weet te bereiken.

Mijn vertrouwen in de juistheid en het hoge niveau van de werkwijze van Zijnsoriëntatie is daardoor verdiept en behoeft dus geen koerswijziging.
Tegelijkertijd is Zijnsoriëntatie iets levends en beweeglijks. Natuurlijk zal het contact met Lama Tony ons beïnvloeden. Maar zulke veranderingen zijn waarschijnlijk niet meer dan accentverschillen binnen de bestaande cultuur, visie en aanpak van Zijnsoriëntatie. Er zijn namelijk ook belangrijke verschillen tussen ons: hij creëert een andere setting in het seminar dan wij gewend zijn, gaat anders om met studenten, gebruikt andere methodes, heeft orthodox boeddhistische opvattingen, enzovoort.

Voor sommigen was dat alleen positief, anderen hadden op sommige punten weerstand en kritiek en vragen zich af of dit nu voortaan de opvattingen en werkwijzen van de school gaan worden.

De staf van de school en ik hebben hier een duidelijk standpunt over: we denken niet dat het vruchtbaar is om die culturen te ‘mengen’. Wij zetten ons werk voort als ‘modern pad van verlichte levenskunst’ en Lama Tony geeft zijn aanbod onder eigen vlag. Hoe we daarin gaan samenwerken gaan we nog onderzoeken.

Verder is Lama Tony integer en consequent in zijn boodschap naar alle studenten van de school: “Je bent bij de school voor Zijnsoriëntatie in de leer en volg dus de aanwijzingen die je daar krijgt. En: als je bij mij in de leer gaat, hoef je je relatie met de leraren van de school niet te verbreken.”

We gaan dus niet in elkaars vaarwater zitten en het is niet de intentie van Lama Tony om je los te weken van je relatie met de school.

Ten slotte

Deze respectvolle houding die we naar elkaar en naar elkaars werk hebben maakt hopelijk een unieke samenwerking mogelijk waar wij bij Lama Tony contact kunnen maken met de pure, authentieke Dzogchen-leringen en deze leren integreren in het Zijnsgeoriënteerde moderne pad van verlichte levenskunst.

In mijn visie komt dit zowel Zijnsoriëntatie als het boeddhisme ten goede.

Hartegroet,
Hans Knibbe


Over Lama Tony

Lama Tony Duff studeerde Dzogchen sinds de jaren ’70. Hij was onder andere student van Chogyam Trungpa Rinpoche en werkte vele jaren als de persoonlijke vertaler van Tsoknyi Rinpoche. Sinds 2000 volgde hij vele Dzogchen Teachings bij de meest vooraanstaande Dzogchen Masters in Oost Tibet. Daar verkreeg hij de titels ‘Lotsawa’ en ‘Lama’ en werd hij aangemoedigd om de belangrijkste Dzogchen-geschriften te vertalen en ze als leraar over te brengen naar het Westen. Hierdoor is hij onder andere zeer goed onderlegd in de visie van Longchenpa, wat zeer goed aansluit bij de beoefening van het 3e perspectief zoals wij dat aan de school beoefenen.

Tony Duff is an Australian who has spent his lifetime pursuing the Buddha’s teaching and transmitting it to others through the activities of teaching and translating. In the early 1970’s, during his post-graduate studies in molecular biology, he went to Asia and met the Buddhist teachings of various South-east Asian countries. On that trip he met Tibetan Buddhism in Nepal and has followed it since. After his trip he abandoned worldly life and together with several others founded the monastery called Chenrezig Institute for Wisdom Culture. He lived there for several years, studying and practising the Gelugpa teachings under the guidance of Lama Yeshe and Lama Zopa of FPMT. During that time he became the first Buddhist monk to be ordained in Australia. He also spent some years in the forests meditating and due to his knowledge and experience of the teachings was regularly sent to teach at dharma centres around Australia.

Following that, he offered back his ordination and left for the U.S.A. to study the Kagyu and Nyingma teachings with the incomparable Chogyam Trungpa Rinpoche. He went through all possible levels of training that were available during his twelve year stay and was certified as a meditation instructor and teacher at all of those levels. He was also a core member of the Nalanda Translation Committee and worked on many translations with the committee. He was very active in the community and became well-known as a skilled teacher.

After Chogyam Trungpa Rinpoche died, Tony went to live in Nepal where he worked for many years as the personal translator for Tsoknyi Rinpoche and translator for several other well-known teachers. He also founded and directed the largest Tibetan text preservation project in Asia, the Drukpa Kagyu Heritage Project, which he oversaw for eight years. He wrote Tibetan software that has become widely used for Tibetan text publishing and created Tibetan fonts that have become legendary amongst Tibetans. He also established the Padma Karpo Translation Committee which has now published over sixty books containing translations of a wide variety of Buddhist texts, but especially texts on Dzogchen. He also made many resources for translators such as the highly acclaimed Illuminator Tibetan-English Dictionary.

After the year 2000, Tony withdrew from traveling as Tsoknyi Rinpoche’s translator and focused on obtaining further Dzogchen teachings and practising them in retreat. In particular, he went to the foremost Dzogchen masters in Eastern Tibet from whom he received extensive teachings on the Longchen Nyingthig system and entered lengthy group retreats on them. He received strong approval from these Dzogchen masters in Tibet who gave him the titles “lotsawa” and “lama” and strongly encouraged him to translate important Dzogchen texts and teach them to Westerners. During his stays in Tibet, he received many, detailed explanations of Longchen Rabjam’s writings which gave him an unusually good understanding of Longchen Rabjam’s views. Based on that, he translated texts such as the Dharmadhatu Treasury and its commentary the Treasure Trove of Scriptural Transmission, the massive Dzogchen Resting Up Trilogy, and many others into English.

Because of Tony’s vast knowledge and experience, you will find him to be an unusually learned and capable teacher who can explain all the details and nuances of a subject to people at all levels of understanding. At the same time, he is a very warm and cheerful teacher, who creates an open and at the same time inviting atmosphere while teaching.